dijous, 27 de març del 2014

Museu de la Cervesa Yebisu



En Gorka m’ha portat a visitar un  museu ben interessant on hi treballa una alumna seva, el museu de la cervesa Yebisu, al barri del mateix nom: Ebisu.




Interior del museu.
El museu propiament no és gaire gran, però és interessant. Val 500 iens i inclou la visita guiada que només fan en japonès, (però els cartells estan traduïts a l’anglès) i una cata de 2 cerveses al final amb l’explicació de com s’ha de servir i com s’ha de beure. Obviament hi ha botiga, i també restaurant que canvia el menú segons l’època de l’any. Cal dir que el menú d’estiu sembla molt millor que el d’hivern.

Cartell publicitari exposat.
El museu explica la història de la marca de cervesa Yebisu, una de les més populars a Japó: El setembre del 1887 es va fundar la “Beer Brewery Company”, i el 1889 es va obrir la fàbrica de cervesa, un modern edifici de maó en una zona que llavors eren camps i boscos del districte de Meguro de Tokyo. Yebisu va importar tota la maquinària i el sistema de producció d’Alemanya. En un inici la cervesa era caríssima, podia arribar a costar 20 vegades el cost d’un àpat! i la bebien sobretot els estrangers. El 1899 es va obrir la cerveseria “Yebisu Beer” al 8-Chome de Ginza, i això va ajudar a popularitzar la cervesa.

Estació d'Ebisu, Yamanote Line el 1906.
El 1900 la Yebisu Beer es va presentar a l’Exposició Universal de París, i va guanyar la medalla d’or, cosa que li va fer guanyar fama arreu, i 4 anys més tard, a l’Exposició Universal de Saint Louis va guanyar el Premi d’Honor, i així es va popularitzar als Estats Units. En créixer la fama de la cervesa, en va créixer també la producció, i el 1901 va fer necessari construir una estació de tren a la fàbrica amb el nom de la cervesa “Estació Yebisu”, i el 1906 es va obrir l’actual estació d’”Ebisu” de la línia Yamanote per a passatgers. La fàbrica va esdevenir tan important per la zona que el 1928 els voltants van canviar de nom per dir-se Ebisu. Actualment, a l’estació d’Ebisu hi ha la musiqueta de l’anunci de la cervesa, que és la música de la pel.lícula “El Tercer Home” de l’Orson Wells.

Cata de cervesa al final de la visita.
Instrucció final: com servir la cervesa.
En acabar la I Guerra Mundial el país es va occidentalitzar dràsticament i els costums van canviar: menjar, roba, feina... que es va traduïr per una popularització de la cervesa, i per tant augment del seu consum, sobretot a les ciutats, fins el punt que va sorgir l’expressió “bi-i-ru tou” = entusiasta de la cervesa. La cervesa va passar a ser producte clau del treballador nipó i aquest és un fet del què en puc donar fe, quan acaben la feina, sobretot els homes, se’n van als izakayes (bars on es menja i beu alcohol) i beuen fins a no poder més! no he vist consumir tanta cervesa en lloc com aquí! Però el 1940, amb la II Guerra Mundial el control sobre els productes va augmentar per tal de donar més sortida al material militar, fins al punt que el 1943 es van desaparèixer les marques de cervesa de Japó, i no va ser fins el 1971 que la fàbrica va ressorgir. Ara mateix la cervesa Yebisu té una gran salut, es pot trobar a tot arreu, i justament aquests dies en què els cirerers comencen a florir, la gent la beu amb gran passió.


2 comentaris:

  1. Doncs no coneixia aquesta marca XD. Per cert, acabo de veure en un altre blog un lloc interessant a Tokyo: http://unajaponesaenjapon.com/32736/mezquita-turca-en-tokyo-tokyo-jyamii

    ResponElimina
    Respostes
    1. Merci pel link! Interessant, a veure si tinc temps d'anar a conèixer aquesta mezquita...

      Elimina